fredag den 9. november 2012

SALLINGS CHOKOLADEKAGE MED HINDBÆRMOUSSE

Nu skal I sørme ha´ lidt lækkerier til weekenden :-)
Dette er en chokoladekage med hindbærmousse, og den er bare underskøn!!! Kombinationen af den lækre chokoladekage og den cremede hindbærmousse er bare intet mindre end fantastisk.
I er garanteret en sikker vinder med denne opskrift hvis I får gæster - jeg har endnu ikke mødt nogen der ikke er helt og aldeles pjattet med den ;-)
Det er egentlig hindbærmoussen der er gør det hele til en himmerrigsmundfuld, og den kan man også bruge i meget andet lækkert bagværk. Jeg har bl.a også brugt den i en lækker othellolagkage, og det klædte også moussen rigtig godt. MUMS
Du kan egentlig bruge de fleste almindelige chokoladekager som bund - her får I opskriften på "konsulindens chokoladekage".

KONSULINDENS CHOKOLADEKAGE
2 æg
1/4 dl stærk kaffe
125 g sukker
½ tsk vanilie
75 g mel
½ tsk bagepulver
75 g smeltet margarine
25 g mandler
1½ spsk cacao

Æg og kold kaffe piskes til det skummer
Pisk sukker og vanilie i
Bland mel, bagepulver og cacao og tilsæt dette i æggeblandingen.
Rør mandler og margarine i dejen.
Fyldes i en smurt, melstrøet springform
Bages ½ time ved 170 grader


MOUSSE:
300 g frosne, optøede hindbær
4 blade husblas
3/4 dl vand
1 dl sukker
2½ dl piskefløde

Husblas lægges i blød i rigeligt koldt vand i 5 min.
Bærene blendes
Vand og sukker koges sammen til en sukkerlage, og gryden tages af varmen.
Husblas tages op af det kolde vand og smeltes i sukkerlagen.
Blandingen afkøles og blandes med hindbærpuréen.
Føden piskes til skum, og vendes i hindbærblandingen.
Hindbærmoussen hældes over kagen og afkøles i køleskabet.
Pyntes med friske bær.



11 kommentarer:

  1. Ej hvor ser den flot ud. festlig og lækker:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak Christina - SÅ sku du prøve at smage den ;-) MUMS siger jeg bare!!! :-)

      Slet
  2. Kan jeg lave hindbærmoussen og putte den på kagen dagen før?
    Eller vil moussen gå i stykker?

    SvarSlet
  3. Denne kommentar er fjernet af en blogadministrator.

    SvarSlet
  4. Denne kommentar er fjernet af en blogadministrator.

    SvarSlet
  5. Hej 'anonym'
    Du kan sagtens lave moussen aftenen før og komme på kagen.
    Mvh Helle Salling

    SvarSlet
  6. Er det hele mandler der skal i choko-kagen :)?

    SvarSlet
    Svar
    1. Undskyld mit lidt sene svar - det er grofthakkede mandler der skal i kagen :-)
      HIMMERRIGSMUNDFULD!!! :-)

      Slet
    2. Kan man dele bunden i to, så hindbærmoussen kommer i midten???

      Slet
    3. Jeg har aldrig prøvet at lægge fyldet mellem 2 bunde, men der kan da ikke ske noget ved at prøve. Jeg tænker måske man så skal lægge kagen sammen i en springform, så den ikke mister faconen indtil fyldet er blevet stivt og har sat sig.
      Lad mig endelig høre om det lykkedes...trods dets ene svar :-)

      Slet
  7. Hvor mange personer er opskriften til?

    SvarSlet

Tak for din kommentar :-).