mandag den 29. december 2014

NØDDEROULADE MED HINDBÆRFYLD

NØDDEROULADE MED HINDBÆRFYLD

3 æg
250 g sukker
125 g hvedemel
10 g bagepulver
20 g vanillesukker
100 g hasselnødder

Fyld: 2,5 dl piskefløde + 300 g letfrosne hindbær
----------------------------
> æg og sukker piskes skummende
> mel, bagepulver og vanillesukker sigtes i, og dejen vendes rundt.
> dejen bredes ud på en bageplade med bagepapir
> de hakkede nødder drysses ovenpå dejen
> bages ca 8 min ved 220 grader
> straks efter bagning vendes kagen ud på et stykke sukkerdrysset bagepapir med den bagte side opad.
> papiret trækkes af bunden og lægges løseligt hen over den bagte kage mens den køler af

> fløden piskes stiv
> hindbærrene vendes i og det hele smøres på den afkølede kage
> kagen rulles sammen til en roulade og kanterne skæres evt til

TIP!! Rouladen er fryseegnet, så den kan laves i god tid - det bliver den faktisk kun bedre af

VELBEKOMME







LIDT LÆKKERIER OVENPÅ JULENS ÆDEGILDE ;-)

BANANBRØD

180 g mel
135 g sukker
1 tsk bagepulver
1/2 tsk natron
1/2 tsk salt
2 æg
2 meget modne bananer
80 g blødt smør

Alle de tørre ingredienser blandes.
Æg, smør og bananer blandes.
De våde ingredienser blandes med de tørre ingredienser.
Dejen hældes i en smurt brødform.
Bages ved 175 grader i 45-55 min. Drysses med flormelis inden servering.
Smager fantastisk lun






fredag den 25. januar 2013

JUHHUUU BLOGTRÆF

UHHH det bliver bare så spændende. Lørdag d. 2. februar skal jeg til mit første blogtræf. Det bliver simpelthen så spændende at møde alle de kreative kvinder - vi bliver 60 ialt!!! Glæder mig til at grine, snakke og blive inspireret en hel dag.
Det er Anna Svenning med den skønne blog "Laralil" der står for intiativet - FEDT!!!



LaRaLiL

Anna Svenning

mandag den 14. januar 2013

EN "RØR´ENDE" GAVE ;-)

Jeg skal til fødselsdag i morgen hos en god veninde, og hun har ønsket sig et strikket halsrør - det er der blevet denne "sag" ud af. Jeg har ikke fulgt nogen opskrift, men har bare strikket lidt på "gefúhl". Jeg synes egentlig projektet er blevet meget godt - nu er jeg så spændt på, om det falder i god jord når jeg skal gi´det væk - SPÆNDENDE!!!
Modellen der viser frem nedenfor er min kære veninde Christina Knudsen; "tak fordi du vil hjælpe din skøre blogveninde Chris" ;-)
God mandag derude i snemasserne folkens!!!



onsdag den 9. januar 2013

KREATIV TOMATSALAT

I weekenden lavede jeg en skøn tomatsalat - det var en helt almindelig tomatsalat med tomater (selvfølgelig :-), rødløg, olivenolie og persillepesto.....normalt tilsætter jeg også en lækker mozerella, men liiige i weekenden var jeg løbet tør.
Synes blot jeg lige vil vise jer, hvordan en ellers ganske almindelig tomatsalat kan præsenteres ret festeligt :-)...sådan et fad pynter da på et hvert bord :-). Pestoen er lagt ovenpå tomaterne med en sprøjtepose og en helt tynd tylle.
TRYLLE TRYLLE TRYLLE :-)





mandag den 7. januar 2013

Elefanthue

Jeg er endelig blevet færdig med denne fantastiske elefanthue. Opskriften har jeg fra fået fra et gammelt  "Familie Journalen".
Huen er strikket på rundpinde i petroleumsfarvet garn
Den er faktisk et overskueligt projekt og så ligner den en million - den sidder godt til rundt om ansigtet og så synes jeg det er fantastisk, at kraven er så lang, at den også dækker brystkassen
Nå, men nok snak, jeg vil lade billederne tale for sig selv og lade Noah vise frem ;-)


(Tillæg....Mange har spurgt mig efter opskriften på denne elefanthue, så det er efterfølgende lykkedes mig, at tage et billede af opskriften - se nedenfor :-)









torsdag den 27. december 2012

KANEL STANGLÆKKER :-)

Glædelig bagjul til jer alle
Denne opskrift på kanelstang er rigtig rigtig god og tager ikke så frygtelig lang tid at lave eftersom den ikke skal hæve.
Den smager bare SÅ dejligt på den go´e svampede måde - oplagt ide til weekendens morgenbord.
Kagen er desuden oz dejlig på 2. og 3. dagen, så man kan lave den evt. dagen før man skal bruge den :-)
SPITZE!!



OPSKRIFT (2 STÆNGER):
Dej
500 g hvedemel
250 g smeltet margarine
100 g sukker
50 g gær
2 æg
½ dl mælk

Remonce fyld
250 g mørk farin
250 g margarine
3 teske kanel

(en læser på bloggen har bedt mig gøre opmærksom på, at man ikke får det samme resultat af kanelstængerne hvis man erstatter margarinen med smør :-)

Margarine smeltes og afkæles lidt.
Mælken hældes i.
Når blandingen er håndvarm opløses gæren heri.
Tilsæt æg og sukker og til sidst mel.
Dejen æltes - skal ikke hæve.
Rulles til aflange plader.
Ingredienserne til remonce cremen røres sammen og smøres overalt på pladerne.
Dejen rulles som til roulade og trykkes let flade på bagepladen (der kan være 2 stænger på én bageplade).
Pensles med mælk.


Der skæres et snit midt i stængerne i hele deres længde - der skal trykkes ca. halvvejs gennem stængerne.



Bages ca. 15-20 min ved 200 grader.
Når stængerne bages åbner de sig op (se nedenfor).


Pyntes med rigelig hvid glasur.
Smager som bagerens molbo snegle mmmmmmmm.

VOILÀ :-)

torsdag den 20. december 2012

GLADE DEJLIGE JUL

Hermed en lille julehilsen til jer alle.
Jeg håber I får en glædelig jul samt et godt og lykkebringende nytår.´
Jeg glæder mig meget til det nye år - i særdeleshed håber jeg snarest at vores hus bliver solgt, så vi kan få startet et nyt kapitel i et nyt hjem :-).
Her nedenfor også en julehilsen fra Noah (som har fundet ud af, at man skal smile til kameraet)!!!
Glade, dejlige jul alle sammen!!!
På gensyn i det nye år :-)
Kærligst fra Helle









mandag den 17. december 2012

ÅRETS JULEKORT

Her et lille "sneakpeak" til årets model af vores julekort. Ikke alle er sendt endnu, men det bliver de én af dagene.
Jeg synes der skulle ske lidt andet i år istedet for de klassiske julekort med påtrykt billede af junior, så derfor denne version. Jeg synes ideen er rigtig sød og gør kortet personligt på en charmerende måde...jeg kan da godt røbe, at det var lidt af en kamp, at få Noah til at lege med på "organiseret klatmaleri" :-D.


onsdag den 12. december 2012

JULEN HAR BRAGT VELSIGNET BUD

Med dette indlæg vil jeg give jer lidt jule-stemningsbilleder hjemmefra. Jeg har valgt at vise jer mit yndlingsjulepynt....og jeg kan da se nu hvor jeg sidder og redigerer billederne, at jeg da vist har en svaghed for kræmmerhuse!! :-)
Jeg er ikke tilhænger af "Gertrud Sand julepynt" - hellere lidt men godt :-)
De smukke hjemmesyede kræmmerhuse på trappegelænderet købte jeg sidste år af en medblogger ("Trillemus") - jeg er simpelthen så glade for dem - de pynter fantastisk der på trappegelænderet :-).
De små glas julenisser har jeg købt hos en glaspuster i Århus - de er så søde :-).
God december til jer alle!!!








tirsdag den 4. december 2012

FINE NEGLE

MAGELØST INTET MINDRE END MAGELØST!!! Kender I ikke den irritation man kan ha´, når man lige har lagt neglelak på, og så kommer til at tværre den ud, fordi man liiige troede den var tør?? JEG HADER DET!!! Jeg synes bare det er så svært at få neglelak til at stå knivskarp på fingerneglene.
Nu har jeg fundet dette vidundermiddel fra "Sally Hansen".  Det er en mikrotynd film man sætter på neglen og den skal IKKE tørre, det tager ingen tid at sætte på og så ser det fantastisk ud.....ingen udtværede negle :-).
Mine fine negle holdt i godt én uge :-)
Man kan få disse "nail strips" i mange farver og modeller, så det er bare at slå sig løs :-)