torsdag den 16. februar 2012

MORMORS FLETTEKAGE

Hej alle i blogland - her har I mig tilbage :-).........omend stadig lidt på "vågeblus", men jeg synes ikke I skal snydes for denne min absolutte yndlingskagebageopskrift!!!
Den smager SÅ dejligt af hindbærsnitte - hver gang jeg sætter tænderne i denne lækkerbidsken føler jeg mig hensat til barndommen og min mormors stue, hvor snakken altid gik lystigt, strikkepindene altid var på arbejde og hvor 80ér klassiskeren lykkehjulet altid kørte i fjernsynet. Opskriften er fra hendes gemmer og er gåer i arv.
I PROUDLY PRESENTS; MORMORS FLETTEKAGE
 

MMMMMMMHHHHH

Opskrift:
150 g sukker
150 g margarine
2 spsk kaffefløde
200 g mel
1 æg
1 tsk bagepulver
hindbærmarmelade
hvid glasur

Fremgangsmåde;
Mel, sukker, bagepulver og kold, smuldret margarine samles med ægget og kaffefløden. Dejen bliver ret fedtet så man kan med fordel lade den stå en halv times tid i køleskabet.
Dejen deles i 2 - den ene del rulles ud og en tærteform beklædes.
Der kommes et lag hindbærmarmelade ovenpå dejen.
Resten af dejen trilles til fingertykke pølser og lægges i et fletværk ovenpå marmeladen og til sidst også rundt i kanten.
Bages ved 200 grader i ca 30 min.
Afkøles og pyntes med rigelig hvid glasur.






MMMMMMMHHHHH
 

tirsdag den 20. december 2011

GLADE DEJLIGE JUL:-)

Jeg holder juleferie fra bloggen - på gensyn i det nye år.
Håber i alle får en uforglemmelig og mindeværdig jul og et fantastisk nytår.
GLADE DEJLIGE JUL!!!

tirsdag den 13. december 2011

JULEPAKKEGAVELEG :-D

WOOP WOOP igår modtog jeg sidste pakke i denne omgang i den pakkeleg jeg har deltaget i.
Pakken var fra Naja med bloggen "Bambi".
Se lige her hvad jeg fik:



SPÆNDENDE!!!





Håndlavet papir, en pensel, en papæske til decopage, flotte bånd, en pilleæske med palietter.
 
Der var én ting mere i pakken, men den var desværre splintret i atomer, så jeg ikke ku se hvad det var - Øvsen.
Tusiind tak for de fine ting Naja ;-) 
Hvis du ku ha lyst til at deltage i pakkelegen, så tror jeg stadig "Bambi" mangler et par stykker til at føre pakkelegen videre - klik her

søndag den 11. december 2011

STORE BAGEDAG

Weekenden har budt på super dejlig julehygge hos mine forældre. Vi har haft "store bagedag", hvor vi har bagt mine favorit julesmåkager, nemlig vaniliekranse OG kaffebrød.
Vanilliekransene er jo bare skønne med deres dejlige sødmefulde vanilliesmag, og kaffebrødene holder jeg særligt meget af, fordi de ikke er lige så søde som alle andre småkager OGså de kan jo spises hele året. Kaffebrødene smager MEGET som de italienske småkager; cantucci biscotti - dette er bare den danske version og de er mindst lige så gode :-)
Her nedenfor får I opskriften på kaffebrødene (jeg har valgt ikke at nedfælde opskriften på vaniliekransene eftersom man her i julemåneden kan finde opskrift på disse hvor som helst :-)


En klassiker - en GODT brugt opskriftsbog :-)


Først lige lidt billeder af vores dejlige vanilliekranse - man kan næsten dufte dem bare af at se billederne....jeg kan ozze godt røbe at hele huset duftede VIDUNDERLIGT!!!













KAFFEBRØD - OPSKRIFT: ("Cantucci Biscotti")

3 æg
125 g sukker
125 g smeltet smør eller margarine
500 g mel
5 tsk bagepulver
2 tsk kardemomme

Jeg har fordoblet mængden af kardemomme hvilket klær kaffebrødene godt.
Man kan vælge at tilsætte smuttede, grovhakkede mandler - så skal der ca. 50 g mindre mel i dejen så kagerne ikke bliver tørre. Jeg synes det smager bedst med mandler i, men dette er ikke fra den originale opskrift. Med mandler i dejen minder de mest om de italienske cantucci biscotti.

Hele æg og sukker piskes luftigt indtil sukkeret ikke længere knaser.
Smeltet, afkølet smør røres i.
Mel, bagepulver og kardemomme tilsættes.
Dejen æltes og trilles til 4 tykke stænger, og disse lægges på en smørsmurt bageplade.


Stængerne trykkes flade....



Bages ca. 10-12 min ved 175 grader.
Stængerne tages ud af ovnen og skal nu skæres til snitter som vist nedenfor.




Snitterne lægges på siden med den ene overskårne side opad.
Kaffebrødene sættes atter i ovnen - denne gang ved 200 grader i ca. 15 min til de er flotte gyldne.






Klar til servering - velbekomme
 






onsdag den 7. december 2011

FARVER OG STRIBER

SÅ er endnu et syprojekt afsluttet. I denne omgang blev det til disse herlige bukser til Noah. De er bare så fine til ham. Skønne farver :-) I starten var jeg lidt i tvivl om de røde striber var for pigede, men jeg synes at de turkis ribkanter sætter prikken over i´et :-)
Jeg planlægger at sy endnu et par med grønne striber.
Jeg er blevet helt "bidt" af at sy - dejlig tidsfordriv :-)
Go´aften til jer alle :-)

søndag den 4. december 2011

VI HEJSER FLAGET

Igår var vi til julehygge hos en dejlig veninde i Silkeborg.
I den anledning lavede jeg disse flagranker som værtindegave.....der er næsten ikke noget så kønt som det danske flag. Jeg synes den ensfarvede røde ranke blev mest vellykket.
Flagrankerne kan bruges både som julepynt eller som fødselsdagspynt - min veninde blev bare super glad for dem - hvor er det dejligt at gi´ en gave der bringer lykke :-)
God 2. søndag i advent






fredag den 2. december 2011

FANTASTISKE INDKØB

UHHH hvor lækkert - jeg har haft besøg af "Postmand Per" idag og han havde disse bodyer med til Noah - jeg købte dem på Trendsales TIL HALV PRIS.
VIRKELIG ET GODT KØB!!!
De er bare så fine :-)


En body fra "Hjort og co"


En body fra "Sture og Lisa"

Skønt at gøre et godt køb :-)
GOD WEEKEND FRA MIG TIL ALLE JER :-)

onsdag den 30. november 2011

HELDIGE HELDIGE MIG!!!

WOOP WOOOP se lige hvad jeg har vundet i Lene´s giveaway - disse skønne julekræmmerhuse.
Lene har bloggen "Beasilkedesign".
Tænk sig at jeg sku være så heldig - tusind tak Lene :-)

tirsdag den 29. november 2011

HVERDAGENS SMÅ HJÆLPERE

Jeg har utallige gange irriteret mig over, at babyalarmen altid rutscher rundt i barnevognen når Noah sover lur. Tvunget af disse omstændigheder udtænkte jeg denne lille pose til babyalarmen som nu hænger lige over hans hoved når han sover. Posen er ribstrikket og fungerer bare fantastisk :-)



lørdag den 26. november 2011

TØSETUR OG HYGGELIG INDKØB

Hej i blogland :-)
Igår var der midnatsåbent i Århus - så min veninde og jeg var på en skøn shoppetur. Baby Noah var "parkeret" hjemme hos far, så det var ren kvalitetstid med en skøn veninde  :-)
Første stop var café hvort vi hyggede med dejlig mad og tøsesnak, og derefter gik turen ud i Århus "by night" og shopping. Vi havde en skøn aften på strøget hvor stjernehimlen nu er blevet tændt - Den er bare SÅ smuk!!! Ville så gerne ha´ taget et billede af stjernehimlen her til bloggen, men jeg var så optaget af at hygge, så jeg glemte det helt.
Jeg fik ikke købt de helt vilde ting, men NØD bare at komme lidt hjemmefra.
Synes liiige jeg vil vise jer nogle af de fine sager jeg trods alt fik købt igår.


Fiiiine juletræer i porcelæn fra "Søstrene Grene"



Små bøtter kan man IKKE få for mange af ;-)....


.......og så endda i vidunderlige farver :-)


Ku´ bare ikke stå for denne flaske - jeg købte den ikke fordi den smager godt. Jeg synes bare flasken er SÅ flot, så mon ikke jeg kan finde et sted hvor den kan pynte :-)


TAK FOR EN SKØN AFTEN CHRIS - LOOOVE YA

God weekend til alle i blogland :-)

onsdag den 23. november 2011

RET OG VRANG

Nu er det vist på tide at vise jer ét af mine sidst afsluttede krea projekter.
Jeg er lige blevet færdig med denne hjemmestrik til Noah, og den er bare blevet super. Jeg ville bare ønske jeg havde strikket den en anelse større, så han kan passe den lidt længere tid - han passer den NUUUU!!!
Det midterste stykke forpå er strikket i perlestrik - ellers er den strikket i glatstrik.
Ærmerne var bare så dejligt nemme at strikke eftersom det er raglanærmer, og kraven er strikket på rundpind, så jeg slap for bøvlet med strømpepinde :-)



søndag den 20. november 2011

SKØNNE GÆSTER

Vi har haft besøg i weekenden af skønne venner. Vi hyggede os med  rigtig dejlig mad og go snak i stearinlysenes skær :-). Hvor er det bare skønt med gode venner!!!!
Vi fik denne ÙBERSKØNNE værtinde gave - et ENORMT glas brændte mandler og en skøn skøn chokolade kalender med håndlavet chokolade. NU er vi da sikre på at ha´ brændte mandler nok hele december og vi glæder os til d. 1. december hvor vi skal åbne den første låge i chokoladekalenderen....mmmmmmmmm :-D
TUSIND TAK CHARLOTTE, JAN, VIKTOR OG CAROLINE :-)