tirsdag den 27. november 2012

HER BOR JEG - DU KAN KIGGE IND TIL MIG...

Har lige lyst til at prale lidt ;-)
Nu skal i se mit absolut yndlingsrum i hele huset :-)
Min altid hjælpsomme "handy" far har hjulpet os med at lave walkin closet.
Jeg har altid syntes at det måtte være enhver kvindes drøm at eje sådan et walkin closet og NU har jeg sørme selv fået ét.....og det er blevet lige så fedt som jeg havde håbet på :-)
Der er blevet væltet lidt vægge og ændret lidt i husets arkitektur, men resultatet er bare blevet GENIALT!!
Bagvæggen synes jeg er blevet rigtig fed - her har vi investeret i en kæmpe fotostat som ligner en rustik gammel væg - det er blevet super godt.
SE LIGE HER!!!


tirsdag den 20. november 2012

RUGBRØD MED ET TWIST

Hjemmebagt rugbrød med tørrede figner - har du nogensinde smagt det? Det smager FANTASTISK!!! Du kan egentlig vælge de fleste opskrifter på rugbrød, og så selv tilføje finthakkede figner i opskriften.
Jeg har valgt denne rugbrødsopskrift fra kogebogen Almanak (af Claus Meyer), som er en helt fantastisk bog. Den kan klart anbefales.
Denne opskrift er nem at gå til, og den kræver ingen forberedelser i form af surdej eller fordej – dog skal dejen koldhæve i min. 12 timer, men det er også det.
Hvis du tilføjer de hakkede figner får brødet liiige et ekstra sødligt pift - MUMS siger jeg bare - og så er det jo lige sæson for figner nu hvor julen nærmer sig.
Der er nu ikke noget så lækkert som et nybagt rugbrød :-)



Jeg ælter altid dejen på min røremaskine, men hvis ikke du har sådan en kan den godt æltes i hånden.

Denne opskrift er til en rugbrødsform på 3.3 liter

RUGBRØD MED ET TWIST 
Ingredienser:
2 dl kærnemælk
  • 6 dl koldt vand
  • 1½ dl øl (jeg plejer at bruge Ale No. 16. Dette er generelt en øl, der er god til madlavning, da den har en fin sødme og ikke ret meget bitterhed)
  • 15 g salt
  • 10 g gær
  • 300 skårne/knækkede rugkerner
  • 225 g hørfrø
  • 150 g solsikkekerner
  • 115 g græskarkerner
  • 250 g økologisk fuldkornshvedemel (også kaldet groft hvedemel)
  • 300 g økologisk rugmel
  • 4 g maltmel (brændt malt – dette kan udelades)
  • Lidt kerner/frø til topping (kan også udelades, hvis ikke du ønsker topping på dit rugbrød)
  • OG finthakkede figner efter behov!!!
  • Bland alle ingredienserne sammen, og rør dejen sammen i ca. 10 min. Hæld dejen i en rugbrødsform på 3.3 l (smurt med olie, hvis ikke det er en slip-let form), og pak formen godt ind i film og sæt den i køleskabet i min. 12 timer – gerne længere, da brødet derved udvikler mere smag. Dog maks. 6 døgn, da surheden i brødet ellers bliver alt for høj.
    Pensl brødet med lidt vand og drys kerner udover og bag brødet i 90 min. ved 180 grader. Vend rugbrødet ud på en rist og lad det køle helt af inden du skærer af det, så det kan nå at sætte sig.
      






     

    fredag den 9. november 2012

    SALLINGS CHOKOLADEKAGE MED HINDBÆRMOUSSE

    Nu skal I sørme ha´ lidt lækkerier til weekenden :-)
    Dette er en chokoladekage med hindbærmousse, og den er bare underskøn!!! Kombinationen af den lækre chokoladekage og den cremede hindbærmousse er bare intet mindre end fantastisk.
    I er garanteret en sikker vinder med denne opskrift hvis I får gæster - jeg har endnu ikke mødt nogen der ikke er helt og aldeles pjattet med den ;-)
    Det er egentlig hindbærmoussen der er gør det hele til en himmerrigsmundfuld, og den kan man også bruge i meget andet lækkert bagværk. Jeg har bl.a også brugt den i en lækker othellolagkage, og det klædte også moussen rigtig godt. MUMS
    Du kan egentlig bruge de fleste almindelige chokoladekager som bund - her får I opskriften på "konsulindens chokoladekage".

    KONSULINDENS CHOKOLADEKAGE
    2 æg
    1/4 dl stærk kaffe
    125 g sukker
    ½ tsk vanilie
    75 g mel
    ½ tsk bagepulver
    75 g smeltet margarine
    25 g mandler
    1½ spsk cacao

    Æg og kold kaffe piskes til det skummer
    Pisk sukker og vanilie i
    Bland mel, bagepulver og cacao og tilsæt dette i æggeblandingen.
    Rør mandler og margarine i dejen.
    Fyldes i en smurt, melstrøet springform
    Bages ½ time ved 170 grader


    MOUSSE:
    300 g frosne, optøede hindbær
    4 blade husblas
    3/4 dl vand
    1 dl sukker
    2½ dl piskefløde

    Husblas lægges i blød i rigeligt koldt vand i 5 min.
    Bærene blendes
    Vand og sukker koges sammen til en sukkerlage, og gryden tages af varmen.
    Husblas tages op af det kolde vand og smeltes i sukkerlagen.
    Blandingen afkøles og blandes med hindbærpuréen.
    Føden piskes til skum, og vendes i hindbærblandingen.
    Hindbærmoussen hældes over kagen og afkøles i køleskabet.
    Pyntes med friske bær.



    onsdag den 7. november 2012

    SE LIGE DENNE SKØNNE GIVEAWAY!!!

    Åh jeg deltager bare i den fineste giveaway på en blog der hedder Finurlige Finesser, hvor man kan vinde hele denne vaseserie fra Káhler. Jeg synes bare de er SÅ fine - og hvor ville de pynte hjemme i min vindueskarm.
    Håber håber håber håber håber :-)

    mandag den 5. november 2012

    SKÅLE I HAMA PERLER

    Så kom jeg igang med de farvestrålende "Hama" Perler, som jeg købte på kreamessen. Weekenden er gået med at lave disse farvestrålende skåle :-)

    De er egentlig temmelig nemme at lave og så pynter de så fint. Farvevariationerne er uendelige!!!:
    - Find en ovnfast skål med en forholdsvis lille bund men med høje sider.
    - Smør skålen med ganske lidt olie.
    - Placer perlerne i skålen side ved side i det mønster du ønsker dig (jeg synes resultatet bliver pænest hvis perlerne står på højkant).
    - Perlerne sættes i ovnen ved 200 grader 10-15 min indtil de ser sammensmeltet ud.
    - Afkøles til de kun er lune og tages ud af skålen.

    VOILÁ!!!

    SMIL FRA HELLE :-)







    fredag den 2. november 2012

    FEDE BORDSKÅNERE

    Så er jeg kommet igang med de filtede kugler som jeg købte på kreamessen i Fredericia. De er bare så nemme at arbejde med.
    I denne omgang er det blevet til disse bordskånere - super seje med skønne farver.
    Det eneste du skal bruge er filtkugler (kan købes hos "Søstrene Grene"), en nål, "fiskesnøre" og 2 timer foran fjernsynet.

    SMIL FRA HELLE





    tirsdag den 30. oktober 2012

    KREATIVE DAGE

    I lørdags var der dømt venindehygge og -forkælelse med en af mine allergo´este veninder; Lene Hjortshøj på "Kreative Dage" messen i Fredericia. Vi kørte tidligt hjemmefra, så vi var ved messecenteret i god tid, og her nød vi så en fantastisk morgenmad mens vi hørte "Mads og Monopolet" i radioen. Der blev grinet, fjantet og hygget i stor stil.
    Vi var ved messen da det åbnede, og sikke da et mekka for en kreativ sjæl - her var alt hvad hjertet begærer til inspiration for kommende projekter. Jeg havde desværre ikke kameraet med ind til selve messen, så jeg kan ikke vise billeder "on location" :-(
    Jeg ku ha´ købt mig fattig i lækre kreating, men måtte begrænse mig lidt.
    Det blev til perler fra "Hama", Filtkugler fra "Søstrene grene", og en masse andre ting som jeg ikke lige har fået taget billeder af. Vi deltog desuden i en pileflet workshop hvor vi fik afprøvet vores evner indenfor pileflet - det blev der dette fine kræmmerhus ud af (Jeg synes faktisk det blev overraskende fint - se nedenfor).
    Nu er det så spændende at se, hvad jeg har tiltænkt af projekter med disse nyerhvervelser......





    fredag den 26. oktober 2012

    LOPPEFUND

    Jeg har været på loppemarked og fandt disse skønheder til næsten ingen penge - fik fat i 6 glas i alt. Jeg synes bare de er så fine!!! Jeg er helt vild med den grønne farve :-) De er bare så smukke at de kommer på bordet til enhver given lejlighed - ja, endda til frokost selvom der kun er soda(vand)  i glassene. Det ser festligt ud, og hvorfor ikke holde en lille fest hver gang man skal nyde et måltid mad...man behøver vel ikke en særlig lejlighed??
    GOD WEEKEND :-)



    tirsdag den 23. oktober 2012

    FERIELÆSNING

    WEEEEE jeg har efterårsferie i denne uge.
    Synes lige jeg vil vise jer mit "ferielæseprojekt" - 2´eren og 3´eren af "Fifty Shades" serien. Man kan IKKE komme udenom at det er en fantastisk kærlkighedshistorie....med lidt ekstra "krydderi";-)
    Nu har jeg sat mig med min plaid, tændt stearinlys, morgenmad og en kop the og jeg NYDER stilheden.
    SÆT IGANG!!!

    onsdag den 17. oktober 2012

    SJÆLEVARMER TIL THEKOPPEN

    Der er gået filt i den herhjemme. Synes det er lidt hyggeligt at sysle med, så der er i øjeblikket gang i flere projekter. Idag får I lige denne DIY til at lave sjælevarmere til dine thekopper (ja, jeg er thedrikker, men det ku ligeså godt være til kaffekoppen ;-). Yderst aktuelt nu hvor det er blevet efterår - så er det tid til at sidde med sin plaid og sin thekop. Ideen er min egen, så denne gang er der ikke andre end mig selv jeg skal huske at takke for ideen ;-) Jeg ku forestille mig at disse "thekop sjælevarmere" også ville være flotte i andre farver...hva med en lækker grøn eller.....?
    I får flere filtede lækkerier i en nær fremtid :-)
















    lørdag den 13. oktober 2012

    SALLINGS SUNDE TRØFLER

    Trøffel eller romkugle; kært barn har mange navne, men ikke des mindre er det én af mine absolutte kage favoritter!!! Her får I lige en klassiker i en sundere udgave - jeg er allerede blevet totaltf afhængig af denne version :-)
    Blandingen er et mix fra forskellige opskrifter der har inspireret mig, og efter en del eksperimenteren (og smagsprøvning) er jeg endt med denne variant;

    OPSKRIFT:
    80 g blandede, tørrede dadler og svesker
    60 g havregryn
    60 g toastbrød
    4 tsk hindbærmarmelade
    romessens (vigtig!!!)
    vanilieessens
    4 tsk usødet cacao
    60 g minarine (f.eks "Becel")
    Multisød (sukkererstatning fra "Isis" sortimentet - smager som og ligner sukker)
    kokosmel

    De tørrede frugter fryses et par timer da de så er lettere at findele i blenderen uden at det klumper sammen.
    Toastbrødet smuldres.
    Alle ingredienserne blendes sammen og smages til.
    Små kugler trilles (på størrelse med havregrynskugler) og vendes i kokosmel.

    MMMMM - jeg må dog lige advare imod at de er vanedannende!!! :-)

    Go´ weekend :-)


    tirsdag den 9. oktober 2012

    LUNE STRIKKERIER TIL MINDSTEMANDEN

    Jeg har lige færdiggjort et projekt til mindstemanden. Det blev til denne fine vest i uld. Jeg er helt vild med grøn for tiden, så selvfølgelig sku denne vest da være grøn. Jeg er blevet rigtig tilfreds med resultatet - især synes jeg at de små ugleknapper er en succes :-)
    Opskriften har jeg lånt her hos "Farmorfabrikken" - en ganske fantastisk blog med de skønneste DIY´er :-) Tjek den lige ud!!